tisdag 30 oktober 2012

Lovikkavantar



Lovikkavanten
(uttal Låvikkavanten, kort å-ljud utan efterföljande dubbelkonsonant)
är en typ av tumvante som 
skapades år 1892 av Erika Aittamaa i byn Lovikka.
De flesta lovikkavantar har en mönsterbård
vid handleden med korsstygn
som gör att vantarna snörps ihop
så att det inte kommer in snö i vanten.
Vanligen har lovikkavantar en tofs
för att man ska kunna hänga upp dem lättare.
(Wikipedia)

De är väl fina
Lovikkavantarna?
Lovikkagarn finns nu i en mängd färger
i butikerna och eftersom att det ligger i en helt annan
prisklass än det tunna DROPSgarnet som jag
brukar sticka mina tunna vantar i
så gäller det att man tänker till innan man bestämmer
sig för vilka färger man vill ha på sina vantar.
I morgon ska jag nog gå förbi Yll&Tyll -stans bästa garnaffär,
och botanisera bland lovikkagarnen!
För det är jag värd! :-)

Bild: swedencountrystore.com

Bild: shopinlapland.com







6 kommentarer:

  1. Hallo, jaha då blev jag påmind om att jag har EN vit lovikka utan tumme i garderoben :) Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det lätt att det blir så där... själv har jag två vänstervantar utan tumme i olika mönster liggandes men det är ju mycket roligare att börja med ett nytt projekt!!! :-)

      Radera
  2. Nog minns jag mina lovikka vantar som jag hade när jag gick i skolan.
    Blötsnö som fastnade i små klumpar... inte var det kul.... men idag vore
    det nog riktigt härligt med ett par vita! Kanske kan bli mitt nästa
    projekt!
    Tack för påminnelsen!
    Hälsningar Melodys matte

    SvaraRadera
  3. Ja, de passar nog bättre som finvantar på vuxna händer...

    SvaraRadera
  4. Hello Lotta

    I found your pictures on Google whilst looking for where I can get some of these gloves. I fell in love with them whilst visiting friends in Sweden and bought a pair in Sundsvaal. 20 years later, my son (13) wore them yesterday to go sledging and thought they were marvellous too. The problem is, the thumbs have almost gone. Do you know where I can get some more that isn't really really expensive?

    I hope you don't mind me writing and asking but I have really loved these mittens and was amazed when my (Swedish) friend (who I have now lost contact with) said that 'everyone had to wear them as children so generally didnt like them as adults'. I thought that was funny because I thought they were so beautiful.

    Thanks Lotta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello Karen!
      They are really special, theese Lovikkamittens! I think everyone in Sweden have a relation to them! I remember that I didn`t like them when I was younger because the snow got stuck to them. I guess you should wear another kind of mitten when you go outside to through snowballs! :-)

      If you just want to buy some yarn you could visit the Yll&Tyll online-shop (www.yll&tyll.com) They have lots of yarn and I bought my Lovikkayarn in there store in Uppsala. If you want to buy a new pair of Lovikkamittens I guess you can find them all over the internet webstores. Try www.shopinlappland.com

      Good luck!
      I hope you find what you are looking for!

      /Lotta

      Radera