söndag 2 december 2012

Saffransbullar med vanilj

I dag har det pyntats och 
bakats i stugan minnsann!
Nästan alla adventspynt är framme
och jag har också bakat
ruskigt goda saffransbullar.
Receptet på dessa finns nedan.
Håll till godo!



Saffransbullar med vanilj
ca 45 st

50 g färsk jäst
150 g smör
2 påsar saffran
5 dl mjölk
250 g kesella 10%
1,5 dl socker
1 ägg
0,5 tsk salt
15-17 dl mjöl

Fyllning:
200 g smör
1,5 dl strösocker
4 tsk vanillinsocker

Till pensling:
Ägg
Pärlsocker

1. Smula jästen i en degbunkte. Smält matfettet.
Stör saffranet med en mortelstöt eller kavel på påsen.
Rör ner saffranet i det smälta smöret.
Tillsätt mjölken och låt det bli ca 37 grader.

2. Häll mjölkblandninen över jästen och rör om.
Rör ner kvarg, socker, ägg och salt.
Arbeta ner nästan allt vetemjöl och arbeta degen
ca 5 min i maskin eller 10 min för hand. 
Strö lite mjöl över degen och täck den med bakduk.
Låt jäsa 30-45 min.

3. Blanda fyllningen genom att röra smöret, sockret och vanillinsocker smidigt.

4. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk.
Knåda degen med ev. resten av mjölet och 
dela den i 2 delar.

5. Kavla ut varje del på mjölad bänk till ca 25x60 cm.
Bred på fyllningen.
Vik dubbel på längden, tryck till den lätt med handen.
Skär ca 2-3 cm breda remsor och forma till bullar.
Lägg bullarna på plåtar,
täck med bakduk och låt jäsa ca  30 min.
Sätt ugnen på 250 grader.

6. Pensla bullarna med uppvispat ägg,
strö på pärlsocker.

7. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 8 min.
Låt dem kallna på galler under bakduk.

LYCKA TILL!

1 kommentar:

  1. Hejsan i adventsmyset! Vad du är duktig som har hunnit att baka också i allt pyntande, mina saffransbak får vänta några dagar. Ha en fortsatt trevlig advent Karin

    SvaraRadera