måndag 17 december 2012

Hallontryffel

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7...
årets julstök börjar nu!

Idag har jag semester
för att vara hemma med min nya sambo,
hunden Alice!
Då passade jag på att börja med årets julgodis!
Här kommer ett recept på några riktiga godbitar.
Tänkte att lite hallontryffel kan vara gott
till allt det söta i jul!
Fräscha och goda och enkla att göra!
Receptet hittade jag i nån veckotidning hemma hos Mor & Far i går kväll.



Hallontryffel

ca 40 st
150 gram hallon
1 dl grädde
2,5 msk råsocker
200 gram mörk choklad

Mixa hallonen och passera dem genom en sil, spara saften!
Släng bort bärmassan som blir kvar i silen.
Häll saften i en kastrull och tillsätt grädde och socker.
Koka samman i 10 minuter.
Hacka chokladen grovt och rör ner den i den heta blandningen.
Låt massan svalna.
Spritsa tryffeln i små metallformar.
Dekorera ev med strössel eller något annat fint (jag tyckte att de var fina som de var så jag lät bli det).
Ställ kallt och låt stelna.

Lycka till!
/Lotta

1 kommentar:

  1. Oj de såg riktigt mumsiga ut, har inte provat hallontryffel innan men det får det nog bli om jag hinner i helgen, ha det bra i julstöket Karin

    SvaraRadera